Πέμπτη, 30 Μαρτίου 2017

Κατασκευή «ψυχογραφικών» στοιχείων ατόμων, που μπορούν να χρησιμοποιηθούν για μάρκετινγκ ή για να προβλέψουν τη συμπεριφορά τους.


Πριν από δύο χρόνια, τον Ιανουάριο του 2015, δημοσιεύθηκε μια μελέτη ερευνητών των Πανεπιστημίων του Cambridge και Stanford, οι οποίοι παρακολούθησαν ανθρώπους που είχαν απαντήσει σε ένα ερωτηματολόγιο με 100 ερωτήσεις σχετικές με την προσωπικότητά τους. Μετά, οι ερευνητές συνέλεξαν και ανέλυσαν τα like με τα οποία οι άνθρωποι αυτοί σχολίαζαν αναρτήσεις στο Facebook και έβγαλαν το εξής συμπέρασμα: με μόνο 10 like, το πρόγραμμα μπορούσε να συμπεραίνει την προσωπικότητα ενός ανθρώπου καλύτερα απ’ ό,τι τη γνώριζαν συνεργάτες του στη δουλειά· με 150 like, τον γνώριζε καλύτερα απ’ ό,τι μέλη της οικογένειάς του· με 300, τον γνώριζε καλύτερα απ’ ό,τι η σύζυγός του. 
Η μελέτη αυτή βρίσκεται στην καρδιά σημαντικής εξέλιξης των τελευταίων χρόνων – η κατασκευή «ψυχογραφικών» στοιχείων ατόμων, που μπορούν να χρησιμοποιηθούν για μάρκετινγκ ή για να προβλέψουν τη συμπεριφορά τους. 
Μια εταιρεία που χρησιμοποιεί τέτοια στοιχεία, η Cambridge Analytica, φέρεται να παρείχε συμβουλές στην εκστρατεία υπέρ του Brexit και στον προεκλογικό αγώνα του Ντόναλντ Τραμπ. Δεν είναι σίγουρο ότι η στήριξη αυτή ήταν καθοριστική για το αποτέλεσμα, αλλά, εάν πιστέψουμε την ίδια την εταιρεία, βρισκόμαστε στην αρχή σοβαρών εξελίξεων. Η ιστοσελίδα της ισχυρίζεται: «Συλλέγουμε έως 5.000 στοιχεία για περισσότερους από 220 εκατ. Αμερικανούς και χρησιμοποιούμε πάνω από 100 μεταβλητά στοιχεία για να σχηματίζουμε ομάδες και να προβλέπουμε τη συμπεριφορά ανθρώπων που ομονοούν». Οσο βελτιώνονται τα μοντέλα και οι αλγόριθμοι, όσο συλλέγονται συνεχώς στοιχεία, τόσο θα επηρεάζονται οι κινήσεις και οι προτιμήσεις των πολιτών.

Η συλλογή στοιχείων για τις κινήσεις της μάζας –«big data»– συμπληρώνεται πλέον από την εστίαση πάνω στον καθένα. Και πριν από τις τελευταίες αποκαλύψεις για τις ικανότητες της CIA να εισβάλλει στα τηλέφωνά μας, στις τηλεοράσεις και σε διάφορα gadgets, τον Φεβρουάριο οι εποπτικές αρχές στις ΗΠΑ επέβαλαν πρόστιμο 2,2 εκατ. δολαρίων σε εταιρεία που παράγει smart τηλεοράσεις (η Vizio) επειδή οι συσκευές παρακολουθούσαν (κρυφά) τους θεατές για να καταγράψουν τι έκαναν καθώς βρίσκονταν μπροστά στη συσκευή – εάν παρακολουθούσαν το πρόγραμμα ή έκαναν κάτι άλλο. 

Τέτοια στοιχεία είναι χρυσός για διαφημιστικές εταιρείες και για μάρκετινγκ, και είναι σίγουρο ότι οι εισβολές στον ιδιωτικό μας χώρο θα πολλαπλασιάζονται συνεχώς. Την ίδια ώρα, μεγαθήρια του Διαδικτύου –όπως Facebook και Google– αποτελούν οικοσυστήματα που δεν μπορούμε να αποφύγουμε εάν θέλουμε να συμμετέχουμε στη σημερινή οικονομία και κοινωνία. 
Με την αθρόα και εν πολλοίς ανεξέλεγκτη συλλογή στοιχείων για τον καθένα μας, όμως, βρισκόμαστε ένα βήμα πριν από έναν κόσμο όπου θα καθοδηγούνται οι επιλογές μας και θα ελέγχονται οι πράξεις μας. Και δεν γνωρίζουμε πώς να προστατευθούμε.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.