Τετάρτη, 29 Μαρτίου 2017

Εφηβική Ψυχολογία και Ρητορική για πρωτάρηδες


ΑΣΚΗΣΕΙΣ

1. Ασκήσεις προθέρμανσης (Μισές φράσεις τύπου: Μια μέρα χωρίς ήλιο είναι… / Αν είχαμε ουρά …. / Αν έρχονταν οι εξωγήινοι, θα τους έλεγα … / Αν έβρισκα 2 λεπτά στο δρόμο, θα … / Αν μια μέρα ξαφνικά όλοι έχαναν, την ακοή τους … / Ποια πράγματα θα μίκραινα για να είναι πιο εύχρηστα; / Η πιο ενδιαφέρουσα εφεύρεση που δεν έχει εφευρεθεί ακόμη είναι . . . )

2. Αυθόρμητος λόγος (1 min. ομιλία+3 min. προετοιμασία, στόχος να αιφνιδιάσουμε ευχάριστα, να διασκεδάσουμε, να κερδίσουμε την προσοχή και το ενδιαφέρον: Όταν κάνουμε ένα λάθος, κάνουμε κάτι / Χθεσινή μου άποψη, σημερινή μου ανία / Πρέπει να μένουμε πάντα σταθεροί στην άποψή μας;)

3. Ανακριτική καρέκλα (Συνεχείς προετοιμασμένες ερωτήσεις-απαντήσεις ΝΑΙ/ΟΧΙ και ΓΙΑΤΙ)

4. Εκφραστικός λόγος (3 min. προετοιμασμένος, στόχος να εκφράσουμε τα συναισθήματά μας: μέσα από στίχους, τραγούδια, μεταφράσεις στίχων κτλ.: Πώς νιώθω βλέποντας στο δρόμο ένα ζητιάνο;)

5. Εκφραστική ανάγνωση (π.χ. ένας μαθητής διαβάζει ένα ποίημα)

6. Προτρεπτικός λόγος (3 min. προετοιμασμένος, στόχος να πείσουμε για το δίκαιο της θέσης μας)

7. - Ναι μεν, αλλά… (σαν παιχνίδι Ping-pong, η πρώτη ομάδα λέει σύντομα από ένα επιχείρημα, η άλλη απαντά με «ναι μεν, αλλά…» και προσπαθεί να το καταρρίψει, η πρώτη ομάδα συνεχίζει τον αντίλογο και πάει λέγοντας…

8. -Παιχνίδι ρόλων (δραματοποίηση-κάρτες ρόλων)

9. Προσομοίωση δίκης

10. Debate (= Διττοί λόγοι Προετοιμασμένες ομιλίες δύο «αντίπαλων» ομάδων)
ομαδικό ρητορικό αγώνισμα τριμελών μαθητικών ομάδων που επιχειρηματολογούν υπέρ ή κατά άγνωστου θέματος. Οι ομάδες αναλαμβάνουν τον ρόλο του ΛΟΓΟΥ (υποστηρίζουν τη θέση του θέματος) ή του ΑΝΤΙΛΟΓΟΥ (υποστηρίζουν την άρση του θέματος).

Προετοιμασία «σοβαρού» θέματος προ ημερών-εύρεση επιχειρημάτων και αντεπιχειρημάτων-χωρισμός σε δύο ομάδες- 6-6-4 Χ 2 =32 λεπτά περίπου η διάρκεια όλης της διαδικασίας) ΛΟΓΟΣ-ΑΝΤΙΛΟΓΟΣ οι ομάδες αποτελούνται από πέντε άτομα, που προετοιμάζουν για περίπου 40 λεπτά τα επιχειρήματα. Στους αγώνες, κάθονται στο τραπέζι της ομάδας μονο τα τρία παιδιά που θα μιλήσουν δημόσια. Τα άλλα δύο είναι κοντά, αλλά δεν κάθονται μαζί, ούτε έχουν δικαίωμα ερωτήσεων.
6 λεπτά ο 1ος ομιλητής της 1ης ομάδας
6 λεπτά ο 1ος ομιλητής της 2ης ομάδας
6 λεπτά ο 2ος ομιλητής της 1ης ομάδας
6 λεπτά ο 2ος ομιλητής της 2ης ομάδας
4 λεπτά ο συνόπτης/συνόπτρια της 1ης ομάδας παρουσιάζει την περίληψη του αγώναν από την οπτική γωνία του ΛΟΓΟΥ
4 λεπτά ο συνόπτης/συνόπτρια της 2ης ομάδας παρουσιάζει την περίληψη του αγώναν από την οπτική γωνία του ΑΝΤΙΛΟΓΟΥ
Ο χρονομέτρης δείχνει με τα δάχτυλά του κάθε λεπτό πόσα λεπτά έχουν απομείνει στον ομιλητή που είναι στο βήμα
Ένας ακόμη μετράει πόσα εεεε κάνει κάθε ομιλητής.
Ο συνόπτης δεν μπορεί να πει καινούργια επιχειρήματα
Όσο μιλάνε οι ομιλητές, η αντίπαλη ομάδα μπορεί να θέτει ερωτήματα (στον πληθυντικό, γιατί απευθύνεται σε όλη την αντίπαλη ομάδα) που θα φέρουν σε δύσκολη θέση τον ομιλητή, αλλά αυτός έχει δικαίωμα να τις αρνηθεί, ή να πει ότι θα τις απαντήσει αργότερα (π.χ. αφού ολοκληρώσει το επιχείρημά του).

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.