Κυριακή, 16 Ιουλίου 2017

Ιερόθεος Καρεώτης






Σάββατο 25 Απριλίου 2015 στο Ιερό Κουτλουμουσιανό Κελλί Αγίου Νικολάου του Χαλκιά
 
Η Εξόδιος Ακολουθία του Γέροντα Ιερόθεου Καρεώτη
 
 






Ιερόθεος Καρεώτης, ο φιλόσοφος μοναχός...


Ήταν Ιούλιος του 1995... Πριν από περίπου είκοσι χρόνια, όταν συνάντησα για πρώτη φορά τον Γέροντα. Η συνομιλία μαζί του, σε μαγνήτιζε. Ο τόνος της φωνής του, ο τρόπος κίνησης των χεριών του σε έπειθαν για την αυθεντικότητα του προσώπου... Ο π. Ιερόθεος, υπήρξε ένας αφτιασίδωτος και αληθινός άνθρωπος... Με αισθήματα ανθρώπινης λύπης, πληροφορηθήκαμε πως μέσα στην χαρά της Αναστάσεως ο παππούς, έκανε το μεγάλο του άλμα προς τον Ουρανό! 
Κοιμήθηκε εκεί, στο περιβόλι της Παναγιάς, εκεί που για τόσα χρόνια έζησε μέσα στις ψαλμωδίες, στα θυμιάματα τις μετάνοιες, τους κανόνες και τα αναγνώσματα, δίνοντας τον δικό του αγώνα της κατάκτησης της Ουρανίου Βασιλείας! Ο πατήρ Ιερόθεος, ξεχώριζε για την αυθεντικότητα του! Δεν τον ενδιέφερε η εικόνα του. Αντίθετα, νομίζω πως του άρεσε να την τσαλακώνει! Κάτι για το οποίον ξεχώριζε στην αγιορείτικη πολιτεία. Ενώ όλοι οι άλλοι θέλουν να παραμένουν ατσαλάκωτοι στα μάτια των ανθρώπων, εκείνος ήθελε να είναι ατσαλάκωτος στα μάτια του Θεού...

Ειλικρινής, αυθόρμητος, πολυμαθής και φιλόσοφος μιας άλλης ζωής που μέσα από την εσωτερική μοναξιά, αναζητά και βρίσκει την εσωτερική ηρεμία, την ψυχική ισορροπία την οποίαν το μόνο που μπορεί να την διαταράξει είναι η ανθρώπινη υποκρισία! Νομίζω πως ο παππούς, πίστευε στους αληθινά αμαρτωλούς που μπορούν να μετανιώνουν και όχι σε εκείνους που αισθάνονται την αυτοδικαίωση ως κατάκτηση της σωτηρίας.
Θυμάμαι, πως με τίμησε με την παρουσία του, στην εις διάκονον χειροτονία μου. Ήρθε στην Αθήνα και παρακολούθησε την χειροτονία συγκινημένος. Τον θυμάμαι στο τέλος να μου εύχεται : μην πάψεις να είσαι αληθινός! Και αυτό το κράτησα καλά φυλαγμένο στην ψυχή μου... Και τώρα, ακούγοντας το άγγελμα της εκδημίας του, χαράσσω τις λίγες αυτές γραμμές εις μνημόσυνον της σεβασμίας μορφής του, που μπορούσε να μαγνητίσει τον συνομιλητή μέσα από τις συναρπαστικές διηγήσεις μιας άλλης εποχής, τότε που το Άγιον Όρος διέθετε αληθινούς και όχι προκάτ Αγίους...
Σήμερα η έννοια της Αγιότητας αποτελεί προνόμιο των λίγων! Στην φιλοσοφία του γερο -Ιεροθέου, η αγιότητα υπήρξε πάντοτε καρπός του αγώνα εκείνων που δεν θέλησαν να δουν τον Θεό σαν δεδομένο, τον παράδεισο, σαν ένα κλειστό κλαμπ προνομιούχων δήθεν θρησκευομένων, πέραν των οποίων δεν χωρά κανείς άλλος μέσα σε αυτό... Για τον γράφοντα, ο γέρων Ιερόθεος υπήρξε ένας αληθινός καλός άνθρωπος και αυτό ταυτόχρονα τον έκανε καλό μοναχό! Τον παρακαλώ θερμά, από εκεί που βρίσκεται,στην αγκαλιά του Θεού, να θυμάται όσους έγιναν αποδέκτες της αγάπης του. Υπήρξε μια αληθινή ψυχή που αναζήτησε μέσα από την αγάπη προς τον άνθρωπο την σωτηρία! Είμαι βέβαιος ότι τελικά την βρήκε... 
 π. Θωμάς Ανδρέου 




Συνομιλία με τον Καρεώτη Γέροντα Ιερόθεο (†25 Απριλίου 2015)

Ο Γέροντας Ιερόθεος στο βιβλιοπωλείο ΠΑΝΣΕΛΗΝΟΣ
Φωτ. Αντώνης Παπαβασιλείου, Αύγουστος 2002
- Γέροντα Ιερόθεε, έχετε πολλά έτη στο Άγιον Όρος;
- Έχω την εντύπωση ότι ήλθα εχθές το βράδυ.
- Τι ήταν αυτό που σας ήλκυσε εδώ;
- Η ειρήνη που μου έλειπε.
- Μετά την τόση παραμονή σας εδώ, τι θα είχατε να μας πείτε;
- Θα ήθελα ν’ αρχίσω ξανά την καλογερική ζωή.
- Βλέπετε μεγάλη τη διαφορά από τότε που ήλθατε στο Άγιον Όρος;
- Πολύ μεγάλη, πάτερ. Ύστερα από τριάντα χρόνια, που εγώ ήμουν παιδί κι εγήρασα, η διαφορά είναι μεγάλη, γιατί το Όρος το βλέπω από μια άλλη ηλικία. Επιπλέον έχει οπωσδήποτε προσλάβει μεγάλη την αλλοίωση με την είσοδο των τηλεπικοινωνιακών και άλλων μέσων και το πνεύμα του έχει γίνει πιο εκκοσμικευμένο κι απομακρύνθηκε από το ασκητικό.

- Πώς βλέπετε το αύριο του Αγίου Όρους;
- Αν μπορέσει να ξεπεράσει τις δυσκολίες της καθημερινότητας, ο ρόλος του θα είναι ό,τι ήταν στα χρόνια του Βυζαντίου η μονή των Ακοιμήτων και του Στουδίου στην Κωνσταντινούπολη.
- Η Ελλάδα κατανοεί τον βαθύτερο ρόλο του Όρους;
- Έχω την εντύπωση ότι οι Έλληνες έχουν κατανοήσει το ρόλο του αλλά όχι σε όλη την έκταση. Οι Έλληνες έχουν υποψιασθεί τον ρόλο του Αγίου Όρους, μόνο που αυτόν τον έχουν προσλάβει με αρκετά λαϊκιστικά στοιχεία.
- Η κελλιώτικη ζωή ποιο ιδιαίτερο στοιχείο έχει που την χαρακτηρίζει;
- Τον έντονο κοινοβιακό χαρακτήρα.
- Όταν όμως σ’ ένα κελλί είναι μόνος ένας μοναχός;
- Τότε φιλοκαλεί κατά μόνας.
- Η αγάπη σας στα βιβλία σας ενθουσιάζει πάντα το ίδιο;
- Το ίδιο και περισσότερο κάθε φορά, αλλά τα βιβλία εκτός από το ορθόδοξο φρόνημά τους μ’ ενδιαφέρει να έχουν και καλή εμφάνιση, γιατί το θεωρώ επίπεδο καλής παιδείας.
- Οι μέριμνες των εκδόσεών σας δεν σας κουράζουν;
- Δεν με κουράζουν, αφ’ ενός διότι είναι κάτι που μου αρέσει και δεύτερο δεν ασχολούμαι και πολύ μαζί τους.
- Πώς βλέπετε την σύγχρονη εκδοτική παραγωγή και συγγραφή βιβλίων στο Άγιον Όρος;
- Η σιωπή για να είναι δημιουργική πρέπει να την έχει κανείς διδαχθεί, όχι μόνο από δάσκαλο αλλά και από δάσκαλο σώφρονα, διαφορετικά δημιουργεί μία ακατάσχετη εσωτερική φλυαρία, όπου σαν απόληξη έχει τη συγγραφική δραστηριότητα και κατ’ επέκταση την εκδοτική παραγωγή, τόσο που πολλές φορές βλέπουμε από Αγιορείτες να συγγράφουν και να τυπώνουν βιβλία όχι υψηλής ποιότητας.
- Βλέπετε σώφρονες διδασκάλους στο Όρος σήμερα;
- Βέβαια. Και μάλιστα όχι μόνο ορισμένους επώνυμους αλλά και από ένα άλλο πλήθος αξιόλογων Γεροντάδων, εκτός και εντός των Μονών.
- Από την πολυετή παραμονή σας στο Όρος τι κυρίως σας έχει μείνει;
- Των υποτακτικών η καλή υπακοή, αυτή που οδηγεί κατευθείαν στον Παράδεισο.
- Η επαφή σας, μ’ ένα πλήθος επισκεπτών – προσκυνητών τι σας μεταφέρει;
- Μου μεταδίδει την έλλειψη της αυτογνωσίας μου.
- Τι θα μπορούσατε να επιθυμείτε;
- Τον Παράδεισο.
- Αν δεν δημοσιεύονταν αυτά που μας λέτε πάλι έτσι θα τα λέγατε;
- Μα τα έλεγα πάντα, πριν σας τα πω.
- Σε τέτοιες περιπτώσεις συνήθως υπάρχει ένας επίλογος. Τι θα θέτατε σεις ως το τέλος της παρούσης συνομιλίας μας (για την οποία σας ευχαριστούμε);
- Παρακαλώ τους αναγνώστες να με συγχωρέσουν και να εύχονται για την σωτηρία της ψυχής μου.
  
Καρυές 2/8/1991

[Περιοδικό «Πρωτάτον» Αγίου Όρους, 31/1991, σελ. 136-138]
[Μοναχού Μωυσέως Αγιορείτου (1952-2014): «Ιερές Μορφές του Αγίου Όρους», μέρος γ’, σελ.355-358, «Τέρτιος», Κατερίνη, Σεπτέμβριος 2006] 



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.